Kerrie-Pompoensoep

Maandagmiddag sms-te de groenteboer, dat er nog het één en ander over was, waar hij vanaf wilde. Op een hol en een draf ging ik nog snel even naar de markt. Het is dan altijd een verrassing wat er is. De groenteboer weet wel zo´n beetje waar ik blij van word en er stond dan ook al een stapeltje dozen en kratten voor me klaar. Bijna ongezien verdween alles in mijn kofferbak. Ik wist dat er champignons, mango´s, tomaten en spercieboontjes bij zaten. O ja, ook een paar kilo Eigenheimers. De rest was een verrassing. Ik zag dat er vier flespompoenen bij zaten. Dat werd een pan heerlijke pompoensoep. Vandaag met een vleugje kerrie. Oh, heerlijk! Ik gebruikte alle vier de pompoenen, maar zal het recept geven voor soep van 1 pompoen. Heb je er meer, dan doe je de ingrediënten gewoon keer het aantal pompoenen.


Ingrediënten:
1 flespompoen
1 wortel (ik gebruikte pastinaak)
scheutje olijfolie of een klontje Ghee (geklaarde boter)
1 ui, gesnipperd
1 teen knoflook, gehakt
1 aardappel, geschild en in blokjes
1/2 liter bouillon (ik maakte bouillon van bouillonpoeder)
Eventueel: wat gedroogde peterselieblad


Werkwijze:

Snijd de pompoen in plakken. Verwijder eventueel de schil. Verwijder de zaden. Snijd de plakken in blokjes. Schil de wortel met een dunschiller en snijd ook de wortel in blokjes.
Verwarm de olijfolie (of Ghee) in een soeppan en fruit hierin de gesnipperde ui en de knoflook glazig. Voeg de blokjes pompoen en wortel toe en bak alles een paar minuten op hoog vuur. Roer regelmatig, zodat de groenten niet aanbranden.



Verwarm intussen de bouillon tot tegen het kookpunt. Voeg de hete bouillon aan het groentenmengsel toe. Doe er de aardappelblokjes en de Engelse kerrie bij. Stoof alles in circa een half uur gaar. Maak de soep in een blender of met een staafmixer glad.
Proef of er nog wat peper en/of zout nodig is. Is de soep te dik? Voeg dan nog wat water toe. 
Ik deed er een handje gedroogd peterselieblad door, om de soep net wat spannender te maken.
Serveer met een klodder crème fraiche.


Een deel van mijn grote pan soep weckte ik, door de soep gloeiend heet in brandschone schroefdekselpotten te gieten. Door de potten daarna een half uur tot aan het deksel in een grote pan kokend water te zetten, maak je de soep lang houdbaar. Zorg ervoor dat de soep zo snel mogelijk afkoelt.