Koffiebroodjes van Challah-deeg

Vorige week maakte ik voor het eerst Challah: Joods vlechtbrood, wat op Shabbat en hoogtijdagen gegeten wordt. Dit brood viel zó in de smaak, dat er spontaan allerlei varianten bij me oppiepten en het zéker vaak/vaker op tafel zal komen. Het Challah-deeg is wit en zoet en fluweelzacht. Mmm!

De eerste variant die ik bedacht is: koffiebroodjes. Deze koffiebroodjes zijn dus niet, zoals gewoonlijk, van bladerdeeg, maar van challah-deeg.

Als ik iets nieuws bak, heb ik een kritisch publiek. En dat is goed, want met opbouwende kritiek kan ik wel wat. Maar deze keer kwam er alleen maar positief commentaar. De broodjes waren lekker en die wilden ze elke week wel en ze waren veel lekkerder dan gewone kofiiebroodjes en en en. Op mijn vraag, of er soms nog verbeterpunten waren, kwam er één aarzelend puntje. Van Willem, die een enorme zoetekauw is. Hij wilde volgende keer best wat meer glazuur :-))). Ok dan. Snel naar het recept.

Ingrediënten

Voor het deeg:
500 gram tarwebloem
2 tl gedroogde gist
170 ml water op kamertemperatuur
2 eieren maat L
110 ml zonnebloemolie
1 1/2 tl (brood)zout
55 gram honing

Voor de vulling:
100 gram roompoeder (bakvast)
250 ml koud water
3/4 tl sinaasappelextract
2 tl goede kaneel
3 eetlepels bruine basterdsuiker

Topping:
1 ei, losgeroerd met een snuf zout
4 el poedersuiker
een paar druppels oranje kleurstof
een paar druppels water

*Kneed in 10 tot 20 minuten een soepel brooddeeg. Je kunt dit met de hand doen, maar ook in de broodbakmachine (kneedprogramma), of in een goede standmixer. Ik gebruikte m´n kitchenaid.
*Doe het deeg in een licht met olie ingevette kom en laat het een half uur rusten (voorrijs).
*Maak intussen de bakvaste banketbakkersroom van de roompoeder, het water en het sinaasappelextract. Volg de aanwijzing op de verpakking.
*Neem het deeg uit de kom en sla het door (duw de lucht eruit). Rol het deeg nu uit tot een rechthoekige lap.
*Bestuif de deeglap met de kaneel en strooi de basterdsuiker erover. Spatel de roompoeder eroverheen.
*Rol de deeglap aan de lange kant netjes op.
*Bestrijk de deegrol met het losgeroerde ei.
*Snijdt de deegrol met een scherp mes in plakken. (Ik had 14 plakken). Leg de plakken op een met bakpapier beklede bakplaat.
*Laat de plakken rijzen tot dubbel volume.
*Bak de broodjes: 20 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven.
*Maak met de poedersuiker, de kleurstof en het water een dik, net vloeibaar, glazuur en laat dit over de broodjes lopen.

Het is een basisrecept en het nodigt zeker uit tot verdere experimenten. Maar deze smaak is in elk geval goed door de keuring gekomen :-).